(6th Ordinary Sunday:
Jeremiah 17:5-8;
1 Corinthians 15:12-20;
Luke 6:17-26)
Fr. Rene Butler MS
All the readings, including the Psalm, contain a sort of ultimatum.
Place your trust in God and you will thrive; if not, you will wither. Unless
you love God’s law, you will be blown away like chaff. The only way to be sure
of our salvation is to believe in the resurrection of Jesus. Woe to you if you
are rich, filled, laughing and well-spoken of.
In the message of La Salette, either we refuse to submit or we are
converted.
The Gospel passage stands out from the rest, however, because it does
not contain the element of choice that they imply. The urgent option is not
whether to be rich or poor.
The beatitudes in Matthew are better remembered and, we might say,
generally preferred to those we read today. Luke’s version is blunt, even
troubling. Is it really better to be poor than rich?
The issue is not a moral one, as though the poor were good and the rich
were wicked. There are passages in both the Old and New Testaments that seem to
equate wealth and evil, but these highlight the danger of riches: greed,
selfishness, injustice. At this point in Luke’s Gospel, however, that is not
the issue. It has to do with the right perception of blessedness.
The Beautiful Lady understood the fear of her people, faced with the
prospect of having no bread to eat. Like Jeremiah she urges us to put our trust
not in ourselves but in God, by honoring the Lord’s Day.
The first reaction to an ultimatum is to reject it. The prophets would
surely have preferred other ways to persuade their listeners. Heaven knows they
tried; but still the people of God seemed determine to follow a path to
destruction.
Children who are not growing as they should, and adults who are in an
abnormal state of decline require special care. We can apply this concept also
to the spiritual life.
(6to Domingo Ordinario:
Either we thrive or we do not. The goal of the prophet, the psalmist,
St. Paul, Jesus and Our Lady of La Salette is to provide whatever we need for
our spiritual well-being. In other words, to paraphrase a text from John 10:10,
they all want us to “have life and have it more abundantly.”
(6e dimanche ordinaire :
Jérémie 17, 5-8 ;
1 Corinthiens 15, 12-20 ;
Luc 6, 17-26)
Pere Rene Butler MS
Toutes les lectures, y
compris le Psaume, contiennent une sorte d’ultimatum. Mets ta foi dans le
Seigneur, tu seras sans inquiétude ; sinon, tu ne verras pas venir le bonheur.
Si tu n’aimes pas la Loi de Dieu, tu seras comme la paille déblayée par le
vent. Le seul espoir de notre salut repose sur la résurrection de Jésus.
Malheur à toi si tu es riche, repu, riant, bien estimé.
Dans le message de la
Salette : ou nous ne voulons pas nous soumettre, ou nous nous convertissons.
Le texte de l’Évangile
ressort de cette série par sa différence : il n’exige pas que nous choisissions
entre la pauvreté et la richesse.
Les béatitudes chez saint Mathieu reviennent plus facilement à la mémoire, et nous oserions presque
penser qu’en général on les préfère. La version de saint Luc est sans ambages,
même troublante. Est-ce vrai qu’il vaut mieux être pauvre que riche ?
La question n’est pas
d’ordre moral, comme si les pauvres étaient bons et les riches mauvais. Il
existe des textes dans l’Ancien Testament comme dans le Nouveau, ou la richesse
est presque synonyme du mal ; là on souligne les dangers de la richesse :
cupidité, égoïsme, injustice. Mais ici, chez saint Luc, il n’y a pas question de
tout cela. Il s’agit plutôt d’une juste perception du bonheur.
La Belle Dame comprenait
bien l’angoisse de son peuple face à la possibilité de ne plus avoir du pain à
manger. Comme Jérémie, elle nous exhorte à ne pas confier en nous-mêmes mais en
Dieu, en honorant le jour du Seigneur.
La réaction spontanée devant
un ultimatum est de le rejeter. Les prophètes auraient certes préféré d’autres
moyens pour persuader leurs auditeurs. Dieu sait qu’ils ont fait leur possible,
mais le peuple choisi continuait à suivre le chemin vers la destruction.
Les enfants que ne
grandissent pas comme il faut, ou les adultes qui éprouvent une détérioration
anormale, on besoin d’un traitement particulier. Nous pouvons appliquer cette
notion également à la vie spirituelle.
Ou nous fleurissons, ou nous
périssons. L’objectif du prophète, du psalmiste, de saint Paul, de Jésus et de
Notre Dame de la Salette est de veiller à notre bien-être spirituel. Autrement
dit, pour citer Jean 10 :10, ils veulent, tous, que nous ayons la vie, la vie
en abondance.
Jeremías 17:5-8;
1 Corintios 15:12-20;
Lucas 6:17-26)
Pe Rene Butler MS
Todas las lecturas, incluido
el Salmo, contienen una clase de ultimátum. Pon tu confianza en Dios y te irá
bien; si no lo haces, perecerás. A menos que ames la ley de Dios, serás
arrastrado como la paja. La única manera de estar seguros de nuestra salvación
es creer en la resurrección de Jesús. Pobre de ti si eres rico, satisfecho,
ríes y hablan bien de ti.
En el mensaje de La Salette,
o nos negamos a someternos o nos dejamos convertir.
Sin embargo, el pasaje del
Evangelio resalta sobre el resto, y lo hace porque lo otros no contienen el elemento
de elección que implican. La opción urgente no es entre ser rico o ser pobre.
Las Bienaventuranzas en
Mateo se recuerdan mejor y, podríamos decir que se prefieren mejor a las que
leemos hoy, la versión de Lucas es decisiva, hasta preocupante. ¿Es realmente
mejor ser pobre que rico?
No se trata de un asunto
moral, como si los pobres fueran los buenos y los ricos los malos. Hay pasajes
tanto en el Nuevo como en el Antiguo Testamento que parecen poner por igual
tanto a la riqueza y al mal, pero lo que hacen es resaltar el peligro de las
riquezas: avaricia, egoísmo, injusticia. Sin embargo, en este punto en el
Evangelio de Lucas, no es el caso. Aquí esto tiene que ver con la correcta
percepción de lo que es la bienaventuranza.
La Bella Señora comprendía
el temor de su pueblo, que se enfrentaba a la amenaza de no tener pan para
comer. Así como Jeremías ella nos urge a poner nuestra confianza no en nosotros
mismo sino en Dios, respetando el Día del Señor.
La primera reacción ante un
ultimátum es la de rechazarlo. Los profetas seguramente hubieran preferido
otras maneras de persuadir a sus oyentes. Dios sabe que lo intentaron; y, aun
así, el pueblo de Dios parecía estar determinado a seguir la senda de la
destrucción.
Los niños no están creciendo
como deberían, y los adultos están en una situación anormal de deterioro que
requiere un cuidado especial. Podemos aplicar este concepto también a la vida
espiritual.
O prosperamos o no. El
objetivo del profeta, del salmista, de San Pablo, de Jesús o de Nuestra Señora
de La Salette es el proveer cuanto nos sea necesario para nuestro bienestar
espiritual. En otras palabras, parafraseando el texto de Juan 10:10, todo ellos
quieren que nosotros “tengamos vida y la tengamos en abundancia”.
Traducción: Hno. Moisés Rueda, M.S.
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