Exodus 17:813;
2 Timothy 3:14—4:2;
Luke 18:1-8)
Fr. Rene Butler, MS
“Patience is a virtue,” we are told. But today’s readings show us that patience is not a passive attitude. Equally important is the virtue of persistence. It may be annoying, as it was to the judge in the parable, who finally did the right thing, only because he wanted to put a stop to the widow’s pestering.
The scene is very different in the story of Moses praying on a hilltop. His prayer required a demanding posture, which he couldn’t manage by himself. He had help. Perseverance doesn’t mean going it alone.
Our Lady of La Salette speaks of her own prayer: “If I want my Son not to abandon you, I am obliged to plead with him constantly.” She also encourages us to pray daily, “at night and in the morning.” Fidelity to prayer has always been considered essential for a healthy spiritual life.
In another context, St. Paul presents a different perspective. He writes to Timothy: “I charge you in the presence of God and of Christ Jesus: ... proclaim the word; be persistent whether it is convenient or inconvenient; convince, reprimand, encourage through all patience and teaching.”
But how could Timothy hope to fulfill his responsibilities without placing his life and work in God’s hands?
In the Church, some religious communities are dedicated to a contemplative life centered on prayer and worship. Others are called to the apostolate in a great variety of ministries. Some have both a contemplative branch and an apostolic branch. (This third model was proposed as an option rather early in the history of the Missionaries of Our Lady of La Salette. It was not adopted.)
What all of these have in common is the intensity that ought to characterize them. Once we answer God’s call, we must commit ourselves totally to that vocation, like Moses, like Timothy, Like Mary. One of the prayers in the Roman Missal sums this up nicely, asking God “that we may preserve in integrity the gift of faith and walk in the path of salvation you trace for us.”
That goal is the reason why the Beautiful Lady is so persistent in her prayer for us.
La situación es muy diferente
en el relato de Moisés que rezaba en la cima de una colina. Su oración requería
estar en una postura tan exigente que él no podía manejarse solo. Necesitaba de
ayuda. La perseverancia no significa hacer las cosas aislado.
Nuestra Señora de La Salette
habla de su propia oración: “Si quiero que mi Hijo no los abandone, tengo que
encargarme de rezarle sin cesar”. Ella también nos anima a rezar diariamente,
“por la noche y por la mañana”. La fidelidad a la oración siempre se ha
considerado esencial para llevar una vida espiritual saludable.
En otro contexto, San Pablo
nos presenta una perspectiva diferente. Le escribe a Timoteo: “Yo te conjuro
delante de Dios y de Cristo Jesús: … proclama la Palabra de Dios, insiste con
ocasión o sin ella, arguye, reprende, exhorta, con paciencia incansable y con
afán de enseñar”.
Pero ¿cómo Timoteo podría
esperar cumplir sus responsabilidades sin poner su vida y su obra en las manos
de Dios? En la Iglesia, algunas comunidades religiosas se dedican a la vida
contemplativa centrada en la oración y la adoración. Otras son llamadas al
apostolado en una gran variedad de ministerios. Algunas tienen ambas ramas, la
contemplativa y la apostólica. (Este tercer modelo fue propuesto como una
opción al comienzo de la historia de los Misioneros de Nuestra Señora de La Salette.
Al final, no fue adoptado.)
Lo que tienen en común estos
modelos es la intensidad que debería caracterizarlos. Una vez que respondemos
al llamado de Dios, nos comprometemos totalmente con aquella vocación, como
Moisés, Timoteo, y María.
Una de las oraciones en el
Misal Romano lo expresa bellamente: “así guardaremos íntegro el don de la fe y
seguiremos siempre el camino de la salvación que tú nos has señalado”.
Esa meta es la razón por la
cual la Bella Señora es tan persistente en su oración por nosotros.
Traducción: Hno. Moisés
Rueda, M.S.
La scène est totalement
différente dans l’histoire de Moïse en prière au sommet de la colline. Sa
prière nécessitait une attitude difficile à maintenir. On l’aida. La
persévérance ne signifie pas agir sans secours.
La Vierge de la Salette
mentionne sa propre prière : « Si je veux que mon Fils ne vous abandonne pas,
je suis chargée de le prier sans cesse. » Elle nous encourage aussi bien à
prier quotidiennement, « soir et matin. » La fidélité à la prière a toujours
été considérée essentielle à une spiritualité saine.
Dans son contexte, st Paul
présente une différente perspective. A Timothée il écrit : « Devant Dieu, et
devant le Christ Jésus, … je t’en conjure : proclame la Parole, interviens à
temps et à contretemps, dénonce le mal, fais des reproches, encourage, toujours
avec patience et souci d’instruire. »
Mais Timothée comment
pouvait-il espérer remplir fidèlement ses responsabilités sans remettre sa vie
et son travail entre les mains de Dieu ?
Dans l’Eglise, nous trouvons
certaines communautés religieuses dédiées à une vie contemplative centrée sur
la prière et le culte. D’autres se dévouent à l’apostolat dans une multiplicité
de services. Encore d’autres ont deux branches : contemplative et apostolique.
(Ce dernier modèle fut proposé comme choix très tôt dans l’histoire des
Missionnaires de Notre Dame de la Salette. Il ne fut pas accepté.)
Traduction : P. Paul
Belhumeur, M.S.
(29no Domingo Ordinario:
Éxodo 17: 8-13;
2 Timoteo 3:14—4:2;
Lucas 18:1-8)
Pe Rene Butler MS
“La paciencia es una
virtud”, se nos dice. Pero igualmente importante es la virtud de la
persistencia. Puede resultar molesta, como fue para el juez en la parábola,
quien al final hizo lo correcto, solamente porque quería acabar con las
impertinencias de la viuda.
Exode 17, 8-13 ;
2 Timothée 3, 14—4, 2 ;
Luc 18, 1-8)
Père Rene Butler MS
« La patience est une vertu,
» nous dit-on. Mais les lectures d’aujourd’hui nous montrent que la patience
n’est pas une attitude passive. La persistance est une vertu d’importance
égale. Cela peut être ennuyeux, comme ce fut le cas pour le juge de la
parabole, qui enfin a fait son devoir, uniquement pour mettre fin aux plaintes
de la veuve.
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