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vendredi 11 septembre 2020

THE MYSTERY OF FORGIVENESS -- EL MISTERIO DEL PERDÓN -- LE MYSTÈRE DU PARDON



(24th Ordinary Sunday: 

Sirach 27:30—28:7; 

Rom. 14:7-9; 

Matthew 18:21-35)

Wayne Vanasse  and  Fr. Rene Butler  MS


Today we begin with statistics. How often, I wondered, did God forgive his people, as compared to the times he punished them. It took little research to show that, in the vast majority of cases, forgiveness is either given or promised.

One of the classic texts is found in today’s Psalm: “As far as the east is from the west, so far has he put our transgressions from us.”

In the first reading and the Gospel, it is clear that our starting point or, if you prefer, our default position, ought to be a readiness—dare we say eagerness?—to forgive.

During my research, however, I was struck also by the number of times forgiveness is paired with atonement. A typical example is in Leviticus 5:13: “The priest shall make atonement on the person’s behalf for the wrong committed, so that the individual may be forgiven.”

Herein lies the connection to the reading from Romans. Paul writes: “For this is why Christ died and came to life, that he might be Lord of both the dead and the living,”  The context for this saying is made clear in the very next sentence: “Why then do you judge your brother? Or you, why do you look down on your brother? For we shall all stand before the judgment seat of God.”

We are not lords of one another. That title belongs exclusively to Jesus. It was bestowed on him when he offered himself on the cross as atonement for our sins. As his disciples, we do not have the option to withhold forgiveness.

Part of the submission to which the Beautiful Lady of La Salette calls us is that we accept the mercy won for us by her Son. Once we do so, it will be a joy for us to honor him as he deserves.

Novelist Terry Goodkind writes, “There is magic in sincere forgiveness; in the forgiveness you give, but more so in the forgiveness you receive” (Temple of the Winds, p. 318).

Substitute the word “grace” for “magic,” and see how the text is transformed: no longer words of wisdom, but an invitation to enter into one of the great mysteries of our faith.

Wayne Vanasse, and Fr. René Butler, M.S.



(24to Domingo Ordinario: 

Sirácides 27:30—28:7; 

Romanos. 14:7-9;

 Mateo 18:21-35)

Wayne Vanasse, and Fr. René Butler, M.S.


Hoy arrancamos con estadísticas. Me pregunto, con qué frecuencia, Dios perdonó a su pueblo, en comparación con las veces en que lo castigó. Con un poquito de investigación se puede demostrar que, en una vasta mayoría de casos, el perdón es concedido o prometido.

Uno de los textos clásicos se encuentra en el Salmo de hoy: “Cuanto dista el oriente del occidente, así aparta de nosotros nuestros pecados”.

En la primera lectura y en el Evangelio, es claro que nuestro punto de partida o, si se prefiere, nuestra posición predeterminada, debe ser la prontitud – ¿nos atrevemos a decir las ansias? – de perdonar.

Durante mi investigación, sin embargo, me sorprendió también la cantidad de veces en que el perdón se asocia con la expiación. Un ejemplo típico se encuentra en Levítico 5:13: “El sacerdote practicará el rito de expiación en favor de ese hombre, por el pecado que cometió, y así será perdonado”.

Aquí está la conexión con la lectura de Romanos. Pablo escribe: “Cristo murió y volvió a la vida para ser Señor de los vivos y de los muertos”. El contexto para esta declaración queda clarificado en la oración inmediatamente siguiente: “Entonces, ¿Con qué derecho juzgas a tu hermano? ¿Por qué lo desprecias? Todos, en efecto, tendremos que comparecer ante el tribunal de Dios”.

No somos amos y señores los unos de los otros. Ese título pertenece exclusivamente a Jesús. Le fue otorgado cuándo se ofreció a sí mismo en la cruz como expiación por nuestros pecados. Como sus discípulos, nosotros no tenemos la opción de negar el perdón.

Parte de la sumisión a la cual la Bella Señora de La Salette nos llama consiste en que aceptemos la misericordia obtenida para nosotros por su Hijo. Al hacerlo, será una alegría para nosotros darle el honor que él se merece.

El novelista Terry Goodkind escribe, “Hay magia en el perdón sincero; en el perdón que concedes, pero más en el perdón que recibes” (El Templo de los Vientos).

Cambia la palabra “gracia” en lugar de “magia” y verás cómo el texto se transforma: ya no más palabras de sabiduría, sino una invitación a entrar en uno de los grandes misterios de nuestra fe.

Traducción: Hno. Moisés Rueda, M.S.



(24e dimanche ordinaire : 

Ben Sira 27, 30—28, 7 ; 

Romains 14, 7-9 ; 

Matthieu 18, 21-35)

Wayne Vanasse, and Fr. René Butler, M.S.


Commençons aujourd'hui avec de la statistique. Combien de fois, je me demande, Dieu a-t-il pardonné à son peuple, par rapport au nombre de fois où il l'a puni ? Avec un peu de recherche on trouve que, dans la vaste majorité des cas, le pardon est donné, ou promis.

Un des textes classiques se trouve dans le Psaume d'aujourd'hui : « Aussi loin qu’est l’orient de l’occident, il met loin de nous nos péchés ».

Dans la première lecture et dans l'Évangile, on voit clairement que notre point de départ, ou notre position par défaut, devrait être la disposition—osons dire l’enthousiasme—pour pardonner.

Cependant, lors de mes recherches, j'ai aussi remarqué le nombre de fois où le pardon est jumelé à l'expiation. Un exemple typique se voit dans le Lévitique 5, 13 : « Le prêtre accomplira pour l’homme le rite d’expiation pour la faute qu’il a commise, et il lui sera pardonné ».

C'est là que se trouve le lien avec la lecture des Romains. Paul écrit : « Si le Christ a connu la mort, puis la vie, c’est pour devenir le Seigneur et des morts et des vivants ». Le contexte de cette expression apparaît dans la phrase suivante : « Alors toi, pourquoi juger ton frère ? Toi, pourquoi mépriser ton frère ? Tous, en effet, nous comparaîtrons devant le tribunal de Dieu ».

Nous ne sommes pas seigneurs les uns des autres. Ce titre appartient exclusivement à Jésus. Il l’a reçu lorsqu'il s'est offert sur la croix pour l’expiation de nos péchés. En tant que ses disciples, nous n'avons pas le droit de refuser le pardon.

La soumission à laquelle la Belle Dame de La Salette nous appelle inclut l’acceptation du pardon gagné pour nous par son Fils. Ce sera alors notre joie de lui rendre l’honneur qui lui est dû.

Le romancier Terry Goodkind écrit, « Il y a de la magie dans le pardon sincère : dans le pardon que l’on donne, mais plus encore dans le pardon qu’on reçoit » (Temple des vents).

Remplacez le mot "magie" par "grâce", et voyez comment le texte se transforme : il ne s’agit plus de paroles de sagesse, mais d’une invitation à entrer à l’intérieur d’un des grands mystères de notre foi.

Traduction : P. Paul Belhumeur, M.S.

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